Thursday, August 30, 2012

Syawal oh syawal...

salam lebaran buat ahli keluarga, sanak saudara, guru-guru, teman2 dan semua yang mengenali diri ini...


kali ini nk berkongsi cerita tentang beraya d prantauan...

siapa yg nk brye tnpa family disisi???
semua org psti mahu brye brsama keluarga serta sanak- saudara.. begitu juga diri ini..
tetapi jika anda berada d tmpt sy berada nun jauh di timur tengah.. sudah pasti anda tidak mahu ketinggalan merasa beraya d negara org.. dan jika nk d bndingkan suasana berpuasa bulan ramadhan d negara arab jauh sekali berbeza dgn suasana d mlysia..
jika d mlysia jika berbuka psti kita akn pergi ke bazaar ramadhan unt membeli juadah berbuka puasa... ayam golek... ayam percik.. murtabak.. dan sebagainya..
jika d ngara arb tiada semua itu.. 
 p/s : nnt buat entry lain tentg ramadhan... ni nk crita tntg rya la.. :)

raya ke-4 dpt mkn satay.. syukran kpd yg brtungkus-lumus

ok mula puasa d sni awl shari dri mlysia.. dn brmkna raya awl sehari dari mlysia la kan???
syg skali ... tidak... dsni brya sma trikh dgn mlysia.. xpe puasa lebih sehari dri mlysia.. smoga ibadat puasa ini dtrima Allah.. Aminn.. 

pada malam raya bermulalah kisah mndgr takbir raya d jordan tidak sesayu d mlysia..
tetapi apabila syabab berkunjung ke rumah unt takbir raya... mulalah air mata ini bergenang.. terigt ayahanda dan bonda d desa... cool.. cool... ( saya skuad tabah.. mst tabah).. d mlm raya kami bergtong ryong mmsk rendang, nasi himpit, kuah kacang, kuah lodeh.... terasa sprti hari raya... dgn lagu2 raya silih berganti... 'menjelang hari raya.. berakhirnya puasa...'  hati ini sayu ingin meninggalkan ramadhan... tetapi syawal sudah memnggil... 

dan terigt diri ini juga lahir pada bulan syawal.. 4 syawal... (mst mak sdg sronok mkn lemang.. ttbe2 sy nk keluar.. kesian ayah trpksa bergegas hntr mak ke hospital).. dan alhamdulillah lahirlah puteri ini... =)

ni bukan gmbr sy.. this is afkar n amjad

raya kali ini tanpa keluarga dsisi mmg sgt asing.. tetapi dgn kehadiran kawan2, kakak2 dan adik2 yg sama2 beraya disini.. kami dapat menyambut hari raya dengan meriah wlaupun tnpa family.. dan siapa anggota family kami??? semua yg xpulang ke tanah air.. dan beraya d prntauan.. kami semua satu keluarga.. kami mnyambut hari raya brsma2..


3eid mubarak... ^_^

syawal kali ini saya belajar satu benda yang baru.. beraya ala kadar... tiada baju raya.. pakai apa yg ada... saya belajar buat kuih raya sendri.. slma ini brgntung pada adik-brdik yang lain..

n last but not least... nak share stu pepatah arab yg berbunyi lebih kurang mcm ni la..
laisa 3eid.. man labisal jadid.. innamal 3eid to3atuhu tazid...
(HARI RAYA BUKANLAH UNTUK MEREKA BERPAKAIAN BARU TETAPI BAGI MEREKA MENINGKATKAN KETAATAAN KEPADANYA)

WALLAHUALAM....

KULLU 3AM WA ANTUM BIL5EIR
 @_@

No comments:

Post a Comment